تبلیغات
مدیریت دانش - مطالب اردیبهشت 1388

مدیریت دانش
با توجه ویژه به پیشرفت این رشته در ایران و معادل یابی فارسی برای واژگان

به وبلاگ  مدیریت دانش  خوش آمدید. چنانچه علاقه مند به همكاری هستید با ما تماس بگیرید.


¿اولین نشست مدیریت دانش در ایران
شنبه 19 اردیبهشت 1388
  بالاخره با توجه به آگاه شدن افراد از اهمیت مدیریت دانش و تاثیراتش، اولین نشست مدیریت دانش با عنوان "مدیریت دانش و تعالی سازمان" برگزار می شود. این نشست در تاریخهای 27، 28 و 29 مرداد ماه در تهران با همکاری شرکت هلندی DNV-CIBIT، شرکت اینوتکس از ایالات متحده آمریکا، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت زیر نظر وزارت نیرو برگزار می شود. در کنار کارگاه ها و نمایشگاه خیلی امکانات و فعالیت های جنبی نیز در نشست وجود داره که پیشنهاد می کنم با سر زدن به سایت نشست (www.kmaward.ir) ازشون آگاه بشید امیدوارم علاقه مندان به مدیریت دانش بتونیم همدیگرو اونجا ببینیم.
 یک سری اطلاعات خلاصه نشست رو از سایت انتخاب کردم که بیشتر آشنا شید:
 موضوع محوری نشست امسال (KM Summit 2009) مدیریت دانش و تعالی سازمانی است.
 دبیرخانه  تهران: 88530849 - 021
دبیرخانه اصفهان: 3860202-0311  
شرکت CIBIT از سال 1988 توانسته است جایگاه بسیار معتبر و شهرت فراوانی در مجامع بین المللی به خاطر تمرکز بر سازمان­های هوشمند کسب نماید. این شرکت در 3 حیطه مدیریت دانش، مدیریت اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می­نماید. شرکت CIBIT از ماه می 2006 توسط شرکت نروژی DNV خریداری شده است. شرکت CIBIT اکنون شاخص ترین ارائه دهنده مشاوره و آموزش در زمینه مدیریت دانش در اروپاست. از مشتریان آموزش های مدیریت دانش این شرکت می توان به Shell, Bank of Scotland, Unilever, HSBC, KLM, CMG, Cap Gemini, Sara Lee, ABN AMRO, ASTRA ZENECA, Robo Bank, KPMG, British Telecom, Amsterdam Airport, the World Nature Fund WNF, Jones Lang LaSalle, ATOS Origin, PFIZER اشاره کرد.
 از سوی دیگر شرکت CIBIT به عنوان یکی از شرکت های همکار و مشاوران کلیدی EFQM در اروپا، چارچوب مدیریت دانش در EFQM را به عنوان یک استاندارد جامع و مورد تایید EFQM در زمینه مدیریت دانش ارائه کرده است.
(مدرک شرکت در کارگاه های تخصصی هم مدرک بین المللی از طرف شرکت DNV-CIBIT و مورد تایید  EFQM  اروپاست هزینه این دوره در اروپا 1600 یورو است ، در صورتی که این دوره با همون مدرک در این نشست با کمتر از نصف این مبلغ برگزار می شود. )
 نشست دارای دو رویداد است:
 1.       رویداد عمومی نشست مدیریت دانش، سه روز به طول می انجامد. سخنرانی ها، مطالعات موردی، کارگاه های جنبی، نمایشگاه، زمینه های تعامل و اشتراک دانش و تکنیک های مدیریت دانشی که در خود نشست به کار می رود همگی، آن را تبدیل به رخدادی درخورتوجه می نماید.
 2.       رویداد آموزش تخصصی نشست، در کنار دیگر رویدادهای عمومی روزهای دوم و سوم  نشست امسال برگزار می گردد؛ و از نظر حرفه ای می تواند به عنوان نقطه اوج این نشست باشد. این کارگاه آموزشی با همکاری دو استاد مشاور EFQM از طرف شرکتDNV-CIBIT هلند و سه نفر تسهیلگر داخلی(که خودم هم یکی از این تسهیلگران خواهم بود) برگزار می گردد. برای آشنایی بیشتر با اساتید و گروه های هدف این کارگاه تخصصی، به اساتید و تسهیلگران و مخاطبان این رویداد سر بزنید.
اگر اطلاعات بیشتری خواستید در خدمتتون هستم.

نوشته شده در شنبه 19 اردیبهشت 1388 و ساعت 01:49 ب.ظ توسط : خشایار جهانیان
ویرایش شده در شنبه 19 اردیبهشت 1388 و ساعت 01:56 ب.ظ


¿ترجمه دانش
دوشنبه 14 اردیبهشت 1388

ترجمه دانش (Knowledge Translation-KT) واژه نسبتا جدیدی است كه توسط موسسه كانادایی تحقیقات پزشكی Canadian Institutes of Health Research -CIHR)) در سال 2000 تعریف گردید. این واژه بعدا توسط موسسه ملی تحقیقات بازتوانی و بهزیستی برای استفاده كاربردی در برنامه های 2005-2009 مجددا تعریف گردید . این اصطلاح به فرآیند اطمینان از استفاده دانش مربوط به نتایج تحقیقات در بهبود سطح زندگی افرادی دارای معلولیت و ناتوانی و افزایش مشاركت آنان در جامعه اشاره دارد.

بنابراین یكی از اصلی ترین ویژگیهای KT، آن است كه تمام گامهای بین خلق دانش جدید و كاربرد آن ( ایجاد ارزش برای جامعه به عنوان یك كل) را در بر می گیرد. اصلی ترین نكته ای كه در KT روی آن تاكید می شود، تعاملات بین محققین ( خلق كنندگان دانش) و كاربران آن است. CIHR از مشاركت استفاده كنندگان در فرآیند خلق دانش، به عنوان یكی از فاكتورهای كلیدی موفقیت KT نام می برد.

 

همان گونه كه از تعریف برمی آید، دانش در KT تلویحا به معنای نتیجه تحقیقات است. با استفاده از استراتژیهای KT می توان سوالات و فرضیات تحقیقاتی را شكل داد، تحقیقات را هدایت كرد و نتایج آن را تفسیر كرده و برای كاربرد ساده تر، به زبان حوزه كاربردی ترجمه كرد contextualize)) و از آنها برای حل مسائل و مشكلات عملی استفاده كرد. تعاملات و گفتگوهای مداوم و مستمر بین گروههای مختلف خلق كننده دانش و كاربران ، در همه مراحل تحقیق بخش مهمی از KT را شكل می دهد.

در دانشگاه تورنتو نیز رشته ای با همین عنوان ایجاد شده است كه اطلاعات بیشتر در مورد آن را می توانید از محل زیر پیدا كنید:

Knowledge Translation Program, Faculty of Medicine, University of Toronto (2004). from http://www.ktp.utoronto.ca/whatisktp/definition/

 

مرجع:

Sudsawad, P. (2007). Knowledge translation: Introduction to models, strategies, and measures. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory, National Center for the Dissemination of Disability Research.

[Online]. Available: http://www.ncddr.org/kt/products/ktintro/

[Online]. Available PDF: http://www.ncddr.org/kt/products/ktintro/ktintro.pdf

نوشته شده در دوشنبه 14 اردیبهشت 1388 و ساعت 08:29 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در دوشنبه 14 اردیبهشت 1388 و ساعت 08:34 ق.ظ


¿تکامل در ابزارها و مفاهیم مدیریت دانش
پنجشنبه 10 اردیبهشت 1388

تکامل در ابزارها و مفاهیم مدیریت دانش

توسعه سریع و شتابان اقتصاد جهانی بهم‌پیوسته، حکایت از ضرورت توسعه قابلیت‌ها و توانایی‌های منابع دانشی کسب‌و‌کار دارد. در پاسخ به این ضرورت در دهه 90 مدیریت دانش به شکلی فراگیر مطرح شد و توسعه یافت. پس از گذشت سالیان وقوع رویدادهایی از جمله :

-         سازمان هایی که پیاده‌سازی مدیریت دانش را برون‌سپاری کرده بودند به آن به عنوان یک شایستگی محوری نگاه نمی‌کردند.

-         کتاب‌های با موضوع مدیریت دانش که زمانی در لیست 10 کتب پرفروش در دنیا قرار داشتند، کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند.

-         نویسندگان کم‌کم شروع به نوشتن درباره مرگ مدیریت دانش کردند.

-         نیمی از کنفرانس‌های مدیریت دانش کانادا به علت کمبود علاقه‌مندان لغو شد و ...

در اینکه دانش و آموزه‌های سازمان و کسب‌و‌کار باید مدیریت می‌شد شکی نبود ولی سازمان‌ها سرمایه‌گذاری‌های نا‌مناسبی در این رابطه داشتند چراکه رشد سازمانی و توسعه خلاقیت دیده نمی‌شد، به روند تصمیم‌گیری‌های مدیریتی کمکی نشده بود، کارایی و بهره‌وری افزایش نیافته بود.به این ترتیب ضرورت توجه به پاره‌ای عوامل و ابزار موثر برای موفقیت پروژه‌های مدیریت دانش احساس شد.در ادامه به برخی عوامل اشاره می‌کنیم و در بخش‌های آتی در مورد ابزار‌ها و پارادایم جدید مدیریت دانش مطالبی مطرح خواهیم کرد.

شبکه‌های اجتماعی[1]: ساختار‌های سنتی و نقشه فرایندهای کسب‌و‌کار اطلاعات بسیار کمی در مورد اینکه کارها در سازمان دقیقا چطور انجام می‌شوند، می‌دهد. واقعیت این است که جریان کار و دانش اکثرا بر‌اساس روابط و الگو‌های غیر‌رسمی بین کارکنان ایجاد می‌شود. آنالیز شبکه‌های اجتماعی توسط رهبران سازمان‌های بزرگ برای درک سازمان غیر‌‌قابل مشاهده و دخالت در آن برای افزایش بهره‌وری و کارایی عملیات دانشی بکار می‌رود.

همکاری[2]: در اقتصادی که به شدت به دانش تخصصی وابسته است، همکاری یک اصل بسیار ضروری است. بعضی رویکردهای مدیریت دانش مثل انجمن‌های کاری به این موضوع اشاره دارند. آنچه مهم است تاکید و تمرکز بیشتر بر همکاری بین اعضا، تیم‌ها، واحد‌های سازمانی و استفاده از ابزارهایی مانند ویدیو کنفرانس، وب‌کنفرانس. اکنون سازمان‌ها به شدت بر‌روی توسعه فرهنگ و مهارت‌هایی کار می‌کنند که یک همکاری قوی و ارزشمند را برای سازمان به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه استقرار فرایندهای مدیریت دانش در یک سازمان واقعا نیازمند استفاده از تمام پتانسیل‌های همکاری است.

تناسب[3]: با توجه به حجم عظیم اطلاعات که هر روز برتعداد آن‌‌ها افزوده می‌شود، بحث یافتن و در اختیار داشتن اطلاعات مرتبط بسیار مهم است، به گونه‌ای که ابزارهای تکنولوژیک بسیاری در این رابطه ایجاد شده است و سایت‌هایی نظیر آمازون به خوبی از چنین ابزارهایی بهره می‌برند.

جریان کار[4]: دانش در تمام سازمان جاری است. سازمان‌ها در آینده فرایندهای خود را به Platform هایی برای تسهیل جریان کار تبدیل خواهند کرد. به عبارتی دیگر، یادگیری‌ها در خلال جریان کار بسیار مهم است و بخش عمده‌ای از دانش‌ها در آنجا تولید می‌شود و سازمان‌ها به دنبال یکپارچه‌کردن تمام منابع یادگیری در جریان کار هستند.

ارتباطات دانش محور[5]: امروزه تمام مشتریان و تامین کنندگان سازمان‌ها به منظور ایجادارزش افزوده برای خود در پی به وجود آوردن ارتباطاتی با سازمان هستند. سازمان‌ها دریافته‌اند که برون‌سپاری تنها زمانی موثر است که جریانات دانش موثری بین آنها برقرار گردد. شرکت‌های حرفه‌ای متوجه شده‌اند که نه تنها مشتریانشان خواهان ایجاد رابطه برای انتقال دانش هستند بلکه به تجربه مشاهده کرده‌اند که این امر سبب افزایش رضایت و وفاداری مشتریان می‌شود. روابط، آینده جامعه و کسب‌و‌کار را می‌سازند و قلب تپنده آن‌ تبادل دانش‌های غنی‌شده است.  

 

 

 

نقل از: Advanced human technologies group (http://ahtgroup.com)

        The Future of Knowledge Management(blogs.salon.com)



[1] Social networks

[2] Collaboration

[3] Relevance

[4] Work flow

[5] Knowledge-based relationships

نوشته شده در پنجشنبه 10 اردیبهشت 1388 و ساعت 09:55 ق.ظ توسط : حمیدرضا نظری
ویرایش شده در - و ساعت -