تبلیغات
مدیریت دانش - نگاشت دانش

مدیریت دانش
با توجه ویژه به پیشرفت این رشته در ایران و معادل یابی فارسی برای واژگان

به وبلاگ  مدیریت دانش  خوش آمدید. چنانچه علاقه مند به همكاری هستید با ما تماس بگیرید.


¿نگاشت دانش
شنبه 27 خرداد 1385

بنا بر گفته ی Jan Lanzing (1997)  از دانشگاه Twente، نگاشت مفاهیم تکنیکی است برای بازنمایی دانش در گراف ها. گراف های دانش، شبکه هایی از مفاهیم هستند. این شبکه ها متشکل از گره ها و یال ها می باشند. گره ها نماینده ی مفاهیم و یال ها نماینده ی روابط میان مفاهیم هستند. Lanzing اضافه می کند که مفاهیم و گاهاً یال ها می توانند برچسب دار باشند. یال ها ممکن است بدون جهت، یک جهته و یا دو جهته باشند.

نگاشت مفاهیم به چندین منظور انجام می شود (Lanzing, 1997):

·        برای خلق ایده (طوفان ذهنی[1])

·        برای طراحی یک ساختار پیچیده (long text ها، ابر رسانه[2]، وب سایت های بزرگ و ...)

·        برای برقراری ارتباط با ایده های پیچیده

·        کمک به یادگیری از طریق یکپارچه سازی صریح دانش های کهنه و جدید

·        برای تعیین فهم و یا تشخیص عدم فهم

ایده ی نقشه های دانش و نگاشت دانش در فیلد مدیریت دانش، مشابه استفاده از نقشه های مفاهیم و نگاشت مفهومی[3] است. نگاشت دانش تکنیک پویایی است برای تبدیل دانش contextual به دانشی قابل بازنمایی، صریح و قابل انتقال به دیگران. در حوزه ی مدیریت دانش، نگاشت دانش مربوط است به نگاشت مفهومی به روشی کاملاً مستقیم. به طور خاص، هدف نگاشت دانش عبارت است از توسعه ی یک ساختار شبکه ای که مفاهیم و روابط مربوط به آنها را به منظور شناسایی دانش موجود در سازمان (و یا یک حوزه ی کاملاً تعریف شده) بازنمایی کرده و تعیین می کند که در چه محل هایی از پایگاه دانش سازمان شکاف وجود دارد.



[1] - Brainstorming

[2] - Hypermedia

[3] - Conceptual mapping

نوشته شده در شنبه 27 خرداد 1385 و ساعت 05:06 ق.ظ توسط : محمد حسین هراتیان
ویرایش شده در - و ساعت -