تبلیغات
مدیریت دانش - سیستم های خبره - ۱

مدیریت دانش
با توجه ویژه به پیشرفت این رشته در ایران و معادل یابی فارسی برای واژگان

به وبلاگ  مدیریت دانش  خوش آمدید. چنانچه علاقه مند به همكاری هستید با ما تماس بگیرید.


¿سیستم های خبره - ۱
سه شنبه 11 بهمن 1384

یک سیستم خبره را می توان اینگونه تعریف کرد: یک برنامه ی هوشمند کامپیوتری که برای حل مسایلی که دشوار تر از آن هستند که به کمک مهارت انسانی (حتی به میزان بسیار زیاد) حل شوند؛ از دانش استفاده کرده و به استنتاج از رویه ها می پردازد. یک انسان عادی در طول زمان و در طی فرایند تبدیل به یک کارشناس (خبره)؛ تجارب بسیار زیادی در زمینه ی مهارتی خود بدست خواهد آورد. این تجارب در حل مسایلی که کارشناس با آنها روبرو خواهد شد به کمک وی می آیند. سیستمهای خبره روشی را ارایه می دهند که با آن می توان به کسب؛ کدگزاری و استفاده ی مجدد از این تجارب پرداخت.

یک سیستم خبره اساسا شامل بازنمایی هایی از مهارت؛ باز نمایی هایی از مساله ای که باید حل شود و مکانیزم هایی جهت به خدمت گرفتن مهارت برای حل مساله می باشد. با وجود اینکه می توان مهارت را به فرمهای مختلفی بازنمایی کرد؛ یک شیوه ی متداول؛ استفاده از قوانین می باشد. باز نمایی دانش یک کارشناس باید به شکل مجموعه قوانینی باشد که از کارشناس گرفته شده است.

هر قانون از دو بخش تشکیل شده است: مقدم و تالی. مقدم شامل یک یا چندین شرط می باشد که مشخص می کنند کی و کجا باید این قانون را بکار گرفت. اگر شرطهای قانون برآورده شد؛ آنگاه بخش دوم قانون تعیین می کند که چه اتفاقی باید بیافتد.

به عنوان مثال می توان در بحث عیب یابی یک اتومبیل قانون زیر را در نظر گرفت: اگر اتومبیل بنزین داشته باشد؛ و کلید در محل مخصوص قرار گرفته و در جهت مناسب استارت زدن گردانده شده باشد و موتور روشن نشده باشد؛ آنگاه باید بررسی کرد که آیا موتور جام کرده است یا خیر. این قانون زمانی به کار می آید که ماشین بنزین دارد و کلید در جهت صحیح پیچانده شده اما ماشین روشن نشده است. عملیات مذکور(بررسی موتور) خود بررسی های بیشتری برای کشف مشکل ارائه می دهد.

نوشته شده در سه شنبه 11 بهمن 1384 و ساعت 03:01 ق.ظ توسط : محمد حسین هراتیان
ویرایش شده در - و ساعت -