تبلیغات
مدیریت دانش - اندازه گیری در حوزه مدیریت دانایی

مدیریت دانش
با توجه ویژه به پیشرفت این رشته در ایران و معادل یابی فارسی برای واژگان

به وبلاگ  مدیریت دانش  خوش آمدید. چنانچه علاقه مند به همكاری هستید با ما تماس بگیرید.


¿اندازه گیری در حوزه مدیریت دانایی
شنبه 17 شهریور 1386

اندازه­گیری، بدون شک در بین حوزه­های مدیریت دانایی از همه توسعه نایافته­تر است. ....

علیرغم آن که نیاز به خلق و کاربرد سرمایه­های دانش شناخته شده است، ...

اندازه­گیری سرمایه­های دانشی، برای تعیین کارایی فعالیتهای مدیریت دانایی ضروری است....

اگرچه چهارچوب­های معرفی شده تا کنون گام­های ارزشمندی در جهت فهم طبیعت دانایی در سازمان برداشته­اند،...

چالش سازمان­های امروز، ...

اندازه­گیری، بدون شک در بین حوزه­های مدیریت دانایی از همه توسعه نایافته­تر است. در حقیقت برخی محققین عقیده دارند که پیش از درک چگونگی خلق، به اشتراک­گذاری و استفاده دانایی، نمی­توان دانایی را به درستی اندازه­گیری نمود، و بنابراین سیستم­های اندازه­گیری موجود را، به دلیل عدم اطلاع از پویایی­ها، تأثیرات دانایی، ناکافی می­دانند. اما در عمل، در سازمان­ها نمی­توان چیزی را پیاده نمود، بدون آنکه بتوان ارزش و نقش آن را نشان داد. بدون موفقیت قابل اندازه­گیری، نمی­توان به حمایت از فعالیت­های مدیریت دانایی پرداخت.

علیرغم آن که نیاز به خلق و کاربرد سرمایه­های دانش شناخته شده است، هنوز حتی استاندارد قابل قبولی در مورد آن که دانایی چیست، وجود ندارد. برخی می­گویند دانایی بدون حامل آن (شخص حامل آن) وجود ندارد، در حالی که برخی دیگر، آن را در موجودیتهای دانایی، مستتر می­دانند. برای استفاده مؤثر دارایی­های دانش، سازمان­ها بایستی قادر باشند تا این منابع را شناسایی و کمی­سازی کنند. تنها در این صورت است که می­توان قابلیت­های مرتبط با آنها را اندازه­گیری نمود و شروع به مدیریت کارای آنها نمود.

اندازه­گیری سرمایه­های دانشی، برای تعیین کارایی فعالیتهای مدیریت دانایی ضروری است. در ادبیات مدیریت، به کمبود مدیریت مؤثر دانایی اشاره شده است و نیاز به برقراری سنجه­های کمی برای این سرمایه­های ناملموس ذکر شده است. اغلب فعالیت های مدیریت دانایی پروژه­های اطلاعاتی بوده­اند که تنها منجر به تقویت و یکپارچه­سازی داده­ها شده­اند و منجر به بهبود محصول یا نوآوری نشده­اند. برای مدیریت کارای دانش، بنگاه­ها بایستی بر سرمایه­های خاص دانشی و قابلیت­هایی که در سازمان ایجاد می­کنند، تمرکز کنند. تنها از طریق مدیریت مناسب این دارایی­ها است که بنگاه­ها می­توانند این قابلیت­ها را به ارزش تبدیل کنند.

اگرچه چهارچوب­های معرفی شده تا کنون گام­های ارزشمندی در جهت فهم طبیعت دانایی در سازمان برداشته­اند، هیچ یک قابلیت­های دانایی مجزایی را که بتوان آنها را به طور مجزا اندازه­گیری کرد و در سازمان آنها را برای رسیدن به اهداف کسب و کار استفاده کرد، در نظر نگرفته­اند.

چالش سازمان­های امروز، چگونگی ارتباط دادن و همسوسازی سنجه­های عملکرد با استراتژی، ساختار و فرهنگ سازمانی، نوع و تعداد سنجه­های مورد استفاده، تعادل بین کارایی و اثربخشی سنجه­ها و هزینه معرفی این سنجه­ها، و چگونگی استفاده از سنجه­ها، به گونه­ای است که نتایج، مورد استفاده و مبنای عمل قرار گیرند.

نوشته شده در شنبه 17 شهریور 1386 و ساعت 02:09 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در - و ساعت -