تبلیغات
مدیریت دانش - مدیریت دانایی و نوآوری

مدیریت دانش
با توجه ویژه به پیشرفت این رشته در ایران و معادل یابی فارسی برای واژگان

به وبلاگ  مدیریت دانش  خوش آمدید. چنانچه علاقه مند به همكاری هستید با ما تماس بگیرید.


¿مدیریت دانایی و نوآوری
شنبه 13 مرداد 1386

نوآوری، ازجمله مفاهیمی است که هنوز توافق کلی برای تعریف آن وجود ندارد، برخی از این تعاریف عبارتند از....

از اواخر دهه 60 به بعد، تعاریف بسیار به هم نزدیک شده­اند و می­توان آنها را به صورت زیر خلاصه کرد: اولین به­کارگیری موفق یک محصول یا فرایند از زمان طرح ایده تا به­کارگیری آن.

براساس بررسی Evelands  و Rogers  بر روی بیش از 2000 تحقیق انجام شده بر نوآوری...

سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا می توان نوآوری را در سازمان به مثابه خلق دانایی جدید سازمانی در نظر گرفت؟؟؟ احتمالا چنین تعریفی هر دو نوع نوآوری مستمر و بنیادین را شامل می شود. همچنین بایستی بین نوآوری در محصول و فرآیند نیز تمایزی قائل نشویم؟؟ به این ترتیب دامنه نوآوری از ایجاد ایده در داخل سازمان فراتر رفته و می توان کپی برداری و انتقال ایده های خارجی به درون سازمان را نیز از طریق فرآیندهای مدیریت دانایی مدیریت نمود.....

مراجع :

  1. Zairi, M., Best Practice: process innovation management. 1999, Woburn: Butterworth-Heinmann.
  2. Davis, C.D., Organizational innovation: The role of top management in different stages of innovation implementation, in colledge of management. 2003, Georgia Institute of technology: Dupree.
  3. Johnson, J.D., Success in innovation implementation. Journal of communication management, 2001. 5(4): p. 341-359.
  4. Montalvo, C., What triggers change and innovation? Technovation, 2004: p. 1-12.

  5. Ottaviano, M.E., Assessing and improving the enablers of innovation: the development of an innovation capability assessment instrument, in Entrepreneurship. 2004, Swinburne university of technology.

نوآوری، ازجمله مفاهیمی است که هنوز توافق کلی برای تعریف آن وجود ندارد، برخی از این تعاریف عبارتند از: {۱}

o    نوآوری بخشی از تغییر تکنولوژیکی است که تغییر تکنولوژیکی برمبنای تعریف Schoomkler عبارت است از: تولید محصولات یا خدمات و یا استفاده از روشها و ورودی­هایی که برای سازمان جدید است (Marquis). نکته مهم در این تعریف این است که اولین استفاده کننده این محصول، روش و... جدید، نوآور است و استفاده کنندگان بعدی مقلد هستند.

o        خلاقیت، به وجود آوردن چیزی از هیچ است و نوآوری تبدیل چیزی به محصول و سرویس (Kuhn)

o        خلاقیت، چیز جدیدی را به­وجود می­آورد و نوآوری باعث استفاده از چیز جدیدی می­شود (Badawy)

o    نوآوری عبارت است از خلق یک ایده نو و پیاده­سازی آن در یک سرویس، فرایند یا محصول جدید که موجب رشد و پویایی اقتصاد ملی و افزایش اشتغال می­شود (Urabe)

o        خلق، توسعه و معرفی موفق محصولات، فرایندها یا سرویس­های جدید (Udwadia)

o        برای آنکه یک اختراع تبدیل به یک نوآوری شود باید در بازار موفق شود ( Twiss)

o        فرایند سودمند و کارای ارائه ایده­های نو به منظور کسب رضایت مشتری (DTI)

از اواخر دهه 60 به بعد، تعاریف بسیار به هم نزدیک شده­اند و می­توان آنها را به صورت زیر خلاصه کرد:

اولین به­کارگیری موفق یک محصول یا فرایند از زمان طرح ایده تا به­کارگیری آن.

براساس بررسی Evelands  و Rogers  بر روی بیش از 2000 تحقیق انجام شده بر نوآوری، عموم مطالعات قبل از دهه 1980 بر چگونگی نوآوری­های فردی متمرکز بوده­اند. از تحقیق­های بررسی شده توسط این محققین تنها 17% از مطالعات بر ارتباط نوآوری در بستر زمان با یک یا چند سازمان تمرکز داشته­اند. در حالیکه برخی دیگر ارتباط نوآور بودن سازمان و برخی متغیرهای سازمانی را سنجیده­اند مانند: (Aiken & Hage, Baldridge & Burnham). تنها چند سال بعد، Damanpour تحقیق خودرا بر مطالعات عملی نوآوری­های سازمان هدایت نمود و آن­را به ارتباط بودن نوآور بودن سازمان و برخی متغیرهای سازمانی محدود نمود. پس از او Schoonhooven , Darzin بیا ن نمود که توضیح چگونگی افزایش تعداد نوآوری­های مهم­تر از تئوری نوآوری است و فرایند تولید نوآوری موضوع مهم­تری برای تحقیقات است[۲]. مطالعات بسیار زیادی روی عناصر مورد نیاز جهت دستیابی به به­کارگیری موفق یک ایده انجام شده­است و توافقات بسیاری هم بین آنها مشاهده می­شود. بسیاری از این تحقیقات به تحلیل فرایند خلاقیت به عنوان پیش­نیاز نوآوری پرداخته­اند[۱]. بخش اعظم ادبیات، بر فرایندهای مربوط به پذیرش و اشاعه نوآوری مرتبط با محصولات ملموس تمرکز داشته­اند و کمتر به خدمات پرداخته شده­است[۳]. در ادبیات نوآوری، محققین به فقدان تئوری یا مدلی از نوآوری که توانایی درک پیش­بینانه طبیعت آن­را داشته­باشد، اشاره داشته­اند[۴و۵] 

نوشته شده در شنبه 13 مرداد 1386 و ساعت 01:08 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در - و ساعت -