تبلیغات
مدیریت دانش - ارتباط بین مدیریت کیفیت و مدیریت دانایی

مدیریت دانش
با توجه ویژه به پیشرفت این رشته در ایران و معادل یابی فارسی برای واژگان

به وبلاگ  مدیریت دانش  خوش آمدید. چنانچه علاقه مند به همكاری هستید با ما تماس بگیرید.


¿ارتباط بین مدیریت کیفیت و مدیریت دانایی
شنبه 8 اردیبهشت 1386

 

ارتباط ببن دانایی و كیفیت در بسیاری از  مراجع در حد اظهار نظر دیده می شود . مانند:

"بسیاری از فعالیت­های بهبود، نیازمند خلق دانایی جدید در سازمان هستند. همچنین دمنیگ گفته است که "بهترین تلاش­ها و سعی زیاد، در صورتی که بر مبنای دانایی بنا نشود، تنها منجر به عمیق­تر شدن چاله­ای که اکنون در آن هستیم، می­شود" بنابراین، فهم دانایی، نقش کلیدی در فهم فعالیت­های بهبود سازمانی دارد. بنیان­گذاران مدیریت کیفیت، به نقش دانایی در فعالیت­های بهبود اشراف داشتند.

از سوی دیگر، هدف اصلی مدیریت کیفیت و مدیریت دانایی، مشابه است : خلق دانایی سازمانی بیشتر در جهت بهبود عملکرد. بسیاری از رهبران کیفی، دانایی را به عنوان یك مفهوم پایه در نظر گرفته­اند، اما اغلب در مورد معنای آن اتفاق نظر ندارند.

ارتباط دو جانبه  و تنگاتنگ بین مدیریت دانایی و مدیریت کیفیت را از جنبه دیگری نیز می توان بررسی كرد: مدیریت کیفیت با استفاده از دانایی موجود در سازمان و درخواست دانایی از محیط (مشتریان ، بازار ، رقیبان ،بهترین الگوها ،قراردادها و پیمان ها و ....) انجام می شود. فعالیتهای مدیریت کیفیت با توجه به دیدگاه دانایی- محوری در سازمان ، باعث خلق دانایی می شود.در این صورت ، فرایندهای مدیریت کیفیت بهتر و موثرتر انجام می شوند و  سازمان بهبود عملکرد بیشتری خواهد داشت. بسیاری از صاحبنظران کیفیت (مانند دمنیگ، شوارت، ایشی­کاوا، ....) بر اهمیت خلق دانایی تأکید داشته­اند. اما مفهوم دانایی را به خوبی تعریف نکرده­اند. علاوه بر این، برخی بر دانایی صریح و برخی بر دانایی ضمنی تأکید داشته­اند. برخی دانایی فردی، و برخی دانایی سازمانی را در نظر گرفته­اند. بنابراین، مدیریت کیفیت در رابطه با مفاهیم دانایی، دچار سر در گمی است.

این گونه بررسی ها ( كه من در قالب گزارش اول – مرور ادبیات حوزه مورد تحقیق- در اسفند ماه سال گذشته تهیه كردم و مراجع آن قابل ارائه است ) ، نشان می­دهد که دانایی، نقش کلیدی در توسعه مدیریت کیفیت داشته است؛ اگرچه ارتباط بین مدیریت کیفیت و دانایی، به صورت واضحی بیان نشده است و تحقیقات دانشگاهی کمی – بویژه در خصوص تحقیقات كمی - در خصوص ارتباط بین مدیریت کیفیت و دانایی انجام شده است.

سوالی كه در اینجا مطرح می شود این است كه چهارچوب تحقیق- بویژه تحقیق كمی-  كه به بررسی این ارتباط می پردازد بایستی چگونه باشد؟؟ همان گونه كه می بینید ، ارتباطات واضح و آشكارند اما مبنای تئوریك و عملی كه قابل ارجاع و اثبات باشد وجود ندارد.....

منتظر یاری سبزتان هستم!!

نوشته شده در شنبه 8 اردیبهشت 1386 و ساعت 03:04 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در - و ساعت -