تبلیغات
مدیریت دانش - دکتر عباس افرازه

مدیریت دانش
با توجه ویژه به پیشرفت این رشته در ایران و معادل یابی فارسی برای واژگان

به وبلاگ  مدیریت دانش  خوش آمدید. چنانچه علاقه مند به همكاری هستید با ما تماس بگیرید.


¿دکتر عباس افرازه
یکشنبه 1 بهمن 1385

دکتر عباس افرازه afrazeh@aut.ac.ir عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر از فعالان عرصه مدیریت دانش در ایران هستند و مقالاتی در این زمینه در داخل و خارج تآلیف كرده‌اند. ایشان طی ایمیلی ما را نسبت یه یكی از تألیفات خود كه از اوّلین كتابهای تألیفی مدیریت دانش به زبان فارسی بوده است آگاه كردند. این كتاب «مدیریت دانش، مفاهیم، مدل‌ها، اندازه‌گیری، و پیاده‌سازی» نام دارد و در سال ۱۳۸۴ به چاپ رسیده است که می توان آن را از مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهیه کرد.

ایشان همچنین مقدمه و فهرست مطالب كتاب را برای ما ارسال كردند. مقدّمه را در زیر می‌آورم(فهرست مطالب جا نشد)

به نام یگانه خالق و منبع مطلق علوم

پیشگفتار

سخن را با پرسشی که در قرآن مطرح شده است، آغاز میکنیم:

«آیا كسانی كه می‌دانند با كسانی كه نمی‌دانند یكسان هستند؟» (سوره 39 آیه 8)

مسلماً دامنه و ابعاد این پرسش، بسیار گسترده و وسیع است، ولیكن شاید بتوان ادعا کرد افراد و سازمان‌هایی كه در دنیای كسب و كار مشغول به فعالیت‌اند، یكی از مصادیق این گروه‌بندی هستند.

برخی از آنان با دانشی اندک یا به کار نبردن دانش و مهم‌تر از آن، ناآگاهی از آنچه می‌دانند یا نمی‌دانند و برخی دیگر با دانشی بیشتر و استفاده از آن و مهم‌تر، آگاهی به آنچه می‌دانند یا نمی‌دانند، فعالیت‌های خدماتی و تولیدی و كاری خود را انجام می‌دهند.

از این نگاه، شاید پاسخ دادن به پرسش مزبور برای این دو گروه‌كاری و پیش‌بینی موفقیت یا عدم موفقیت برای آنها، كار چندان مشكلی نباشد. یعنی در دنیای كسب و كار، تفاوت سازمان‌ها در رشد و ماندگاری، میزان اهمیتی است كه به منبع ارزشمند دانش و به تبع آن، میزان استفاده از این منبع مهم در ارائه خدمات و تولیدات و انجام امور كاری آنها داده می‌شود.

امروزه، بسیاری از سازمان‌های پیشرو به اهمیت و نقش دانش پی برده‌اند؛ از این رو، با تغییرات اساسی در نگرش و استراتژی‌های سازمانی خویش، تلاش‌های وسیعی را آغاز کرده‌اند تا  خود را برای گذر از عصر صنعتی به عصر دانش آماده کنند و از این طریق، دانش را در تمامی ابعاد كاری و سازمانی خود، به صورت نظام‌مند مدیریت و مورد استفاده قرار دهند.

بر این مبنا، در چند سال اخیر، مبحث جدیدی با نام «مدیریت دانش» در دنیای علم مدیریت و سازمان‌ها پدید آمده است که در آن، اندیشمندان تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا نحوه و ملزومات لازم برای گذر / تبدیل سازمان (جامعه) صنعتی به سازمان مبتنی بر دانش را به صورت علمی نمایش دهند.

از آنجا که، به ‌رغم نشر آثار متعدد علمی در زمینه مدیریت دانش در جهان، كتابی در این زمینه به زبان فارسی تدوین نشده است، لذا نویسنده با توجه به نیازی كه در این رابطه احساس می‌شد، تلاش کرده است تا حاصل مطالعات چندساله خود را در قالب این كتاب منتشر کرده در اختیار مجامع دانشگاهی، صنعتی و خدماتی کشور عزیزمان و نیز علاقه‌مندان به این علم قرار دهد.

عمده مطالب این كتاب از میان مباحث جزاوات درسی كه در دو سال اخیر برای دانشجویان مهندسی صنایع با نام «مدیریت دانش» تدزیس کرده‌ام و نیز از بین مطالب  نتایج طرح تحقیقاتی که با نام «مدیریت دانش در عمل» و بیش از 12 مقاله‌ای که تاکنون ارایه و منتشر نموده‌ام، انتخاب شده است.

با توجه به گستردگی و گوناگونی مطالب مرتبط با مدیریت دانش و نیز بنا بر نیازهای فعلی دانشگاه و صنعت و نیز مشورت و راهنمایی برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اصحاب صنعت كشور، سرانجام این جمع‌بندی به دست آمد كه چهار محور اصلی زیر برای طرح در این كتاب مناسب‌تر است:

فصل 1ـ آشنایی با مفاهیم و تعاریف: این بخش برای آشنایی با روند شكل‌گیری مدیریت دانش و تحولات در حال وقوع و نیز آشنایی با مفاهیم و تعاریف بنیادین دانش و مدیریت دانش، تهیه شده است.

فصل 2ـ مدل‌های مدیریت دانش: در این فصل، نخست مهم‌ترین‌ دسته‌بندی‌ها برای ایجاد نگرشی كلی نسبت به مدل‌های مدیریت دانش، ایجاد شده و سپس توضیحات بیشتری در مورد 10 مدل فرآیندی كه كاربرد بیشتری دارند، آمده است.

فصل 3ـ اندازه‌گیری: در این بخش  نخست دارایی‌های ناملموس و دانشی كه در اقتصاد جدید، بیش از سرمایه‌های فیزیكی باعث اعتلای سازمان‌ها می‌شود، به همراه شاخص‌های گوناگون آنها معرفی و سپس موضوع مهم و جدید اندازه‌گیری دانش به همراه مراحل و روش‌ها‌ی مختلف آن معرفی می‌شوند.

فصل 4ـ پیادهسازی مدیریت دانش: مهم‌ترین ركن مدیریت دانش، پیاده‌سازی آن است. از این رو، حجم مباحث مطرح‌شده در این فصل، نسبت به فصول پیشین بیشتر است. همچنین مباحثی همچون دانش از نگاه استراتژیك و به عنوان یك مزیت و شایستگی رقابتی مهم، روش‌ها و مراحل مختلف پیاده‌سازی سازمان، ویژگیهای منابع انسانی و گروه‌های كاری در مدیریت دانش، از جمله موضوعاتی هستند كه در این فصل مورد توجه قرار گرفته‌اند.

از آنجا که برای کتاب، مخاطبان مختلفی در نظر ‌گرفته شده است، لذامطالب آن به گونه‌ای انتخاب و تهیه شده است که بتوان از آن هم به عنوان كتاب درسی و تعیین رئوس مباحث تحقیقاتی و هم به عنوان منبعی برای بكارگیری در عمل، استفاده کرد.

همچنین، برای نمایش بهتر و در حجم كمتر مطالب، تلاش شده است تا حد امکان، مطالب در قالب جداول و شكل‌های مناسب نشان داده شوند.

در پایان از همه عزیزانی كه در تهیه این كتاب، نویسنده را یاری داده‌اند، به ویژه:

ــ از آقای مهندس نوید نظافتی كه در ایجاد هماهنگی‌های فنی و آماده‌سازی كتاب، تلاش زیادی مبذول داشته‌اند.

ــ از سركار خانم فرشته فراهانی كه در امر ویرایش ادبی كتاب همكاری نموده‌اند،

ــ از سركار خانم شاهوند و سرکار خانم جمشیدی كه در امر حروفچینی كتاب كمك شایانی داشته‌اند.

همچنین، پیشاپیش از كلیه كارشناسان، صاحب‌نظران و خوانندگان محترمی كه دیدگاه‌های ارزشمند‌شان را در مورد مطالب این کتاب در اختیار ما قرار خواهند داد، سپاسگزاریم.

عباس افرازه اسفند ماه 1383 دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نوشته شده در یکشنبه 1 بهمن 1385 و ساعت 04:01 ق.ظ توسط : محمد کیهانی
ویرایش شده در پنجشنبه 12 بهمن 1385 و ساعت 11:02 ق.ظ