تبلیغات
مدیریت دانش - مدیریت دانش در انجمنهای حرفه ای و تخصصی

مدیریت دانش
با توجه ویژه به پیشرفت این رشته در ایران و معادل یابی فارسی برای واژگان

به وبلاگ  مدیریت دانش  خوش آمدید. چنانچه علاقه مند به همكاری هستید با ما تماس بگیرید.


¿مدیریت دانش در انجمنهای حرفه ای و تخصصی
سه شنبه 26 دی 1385

انجمنهای علمی و تخصصی عموما محل تجمع Knowlede workerها هستند که نوع دانش و یا حوزه کاری آنها عمدتا در نام و حیطه فعالیت انجمن ذکر شده است ( مانند انجمن مهندسی صنایع ایران - انجمن مشاوران مدیریت که هر دو از انجمنهای حرفه ای و تخصصی ایرانی هستند) از فعالیتهایی که این انجمنها انجام می دهند به طور کلی می توان به برگزاری سمینارها و کنفرانسها انتشار مجلات تخصصی و خبرنامه و کتاب و ... اشاره کرد.

انجمنهای علمی و تخصصی عموما محل تجمع Knowlede workerها هستند که نوع دانش و یا حوزه کاری آنها عمدتا در نام و حیطه فعالیت انجمن ذکر شده است ( مانند انجمن مهندسی صنایع ایران - انجمن مشاوران مدیریت که هر دو از انجمنهای حرفه ای و تخصصی ایرانی هستند) از فعالیتهایی که این انجمنها انجام می دهند به طور کلی می توان به برگزاری سمینارها و کنفرانسها انتشار مجلات تخصصی و خبرنامه و کتاب و ... اشاره کرد.

در یک نگاه اجمالی به فعالیت این انجمنها به نظر می رسد که این انجمنها قادر نیستند به صورت مناسبی در فضای فعلی فعالیت علمی و تخصصی خود را به خوبی انجام دهند. مثالی که به تازگی دیده ام  برگزاری کنفرانسهای با کیفیت پایین- تعارض و تضاد در تیمهای راهبری و اجرایی همایش ها و نا هماهنگیهای مکرر در تیمهای انجام کار این انجمن هاست.

اگر این انجمنها را به صورت سازمانی انتخابی ( و نه اجباری و انتفاعی- منظور عدم اجبار به عضویت و فعالیت برای اعضا) در نظر بگیریم و نیز سطح علمی و اجرایی افراد این سازمان را نیز لحاظ کنیم ( که از سطح معمول سازمانها بالاتر است زیرا معمولا شرط وجود سوابق کاری یا تحصیلات برای ورود به این انجمنها وجود دارد) به نظر می رسد قضیه مدیریت کارکنان دانش مدار و مدیریت دانش بایستی جزو موضوعات مهم در این سازمانها باشد.

برای عارضه یابی این سازمانها از دید مدیریت دانش می توان این مسائل را در آنها مدنظر قرار داد:

- چه نوع دانشهای فردی در اعضای این سازمانها وجود دارد (Knowledge mapping)

- چه نوع دانش سازمانی - به معنای دانش اداره و راهبری عملیات - در این سازمانها بایستی وجود داشته باشد

- چه دانشی می تواند - و یا بایستی - در این سازمانها تولید شود

- چگونه این دانش بایستی در این سازمانها به اشتراک گذاشته شود

- از دید مدیریت دانش چه اتفاقی باید در این سازمانها بیفتد تا فعالیت آنها مستمر باشد ( آیا چرخه مدیریت دانش ( چرخه نوناکا و یا مراحل مدیریت دانش ) بایستی در این سازمانها مستقر شوند ؟ ...)

- ارتباط آنها با سایر مجامع دانشی که ساختار یافته تر هستند ( مانند دانشگاهها- کتابخانه ها- ...) چگونه باید باشد؟

نوشته شده در سه شنبه 26 دی 1385 و ساعت 02:01 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در - و ساعت -