تبلیغات
مدیریت دانش

مدیریت دانش
با توجه ویژه به پیشرفت این رشته در ایران و معادل یابی فارسی برای واژگان

به وبلاگ  مدیریت دانش  خوش آمدید. چنانچه علاقه مند به همكاری هستید با ما تماس بگیرید.


¿آموزش دانشگاهی مدیریت دانش در استرالیا
سه شنبه 19 تیر 1386
آموزش مدیریت دانش در ۹ دانشگاه استرالیا بصورت کارشناسی یا کارشناسی ارشد و  یا یک واحد مستقل  درسی ارائه میشود. در این مقاله  محتویات این دوره ها و مطالبی که تدریس میشود بررسی شده که نشان از تنوع بسیار برنامه های آموزشی مدیریت دانش دارد. اسامی۶۲  واحد مختلف درسی ارائه شده در این برنامه ها را میتوانید در صفحات ۱۸ تا ۱۹ این مقاله ببینید.

نوشته شده در سه شنبه 19 تیر 1386 و ساعت 06:07 ق.ظ توسط : مریم
ویرایش شده در چهارشنبه 20 تیر 1386 و ساعت 08:07 ق.ظ


¿سمینار آشنایی با مدیریت دانش
چهارشنبه 13 تیر 1386
قرار است روز چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶، ساعت ۱۷:۳۰ همراه با مهندس سعید امامی یک سمینار مقدماتی در زمینه مدیریت دانش ارائه دهیم. جزئیات بیشتر را در اینجا ببینید.

مکان: خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی

موضوعات اعلام شده بیشتر در زمینه مقدمات مدیریت دانش است اما احتمالا در اواخر صحبت هایم درباره موضوع رایانش اجتماعی یا Social Computing هم صحبت خواهم کرد. موضوع بسیار جالبی است که اخیرا درباره اش تحقیق کرده ام. بحث داغ جهان هم هست در حال حاضر. استفاده از فناوری هایی مانند وبلاگ، ویكی، برچسب گذاری (Tagging)، و شبکه های اجتماعی در داخل سازمان موج جدیدی در مدیریت دانش ایجاد کرده است که رویکردی چابک، انعطاف پذیر و پایین به بالا دارد.  در سمینار بیشتر در این باره صحبت خواهم کرد.

خوشحال می شوم کسی را در سمینار ببینم که به من بگوید از طریق این وبلاگ مطلع شده است.

نوشته شده در چهارشنبه 13 تیر 1386 و ساعت 11:07 ق.ظ توسط : محمد کیهانی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿مقالات رایگان مدیریت دانش در وب
چهارشنبه 13 تیر 1386

دسترسی به مجلات آنلاین open access - در منابع فارسی مجلات دسترسی آزاد ترجمه شده اند-   رایگان است. راهنمای مجلات دسترسی آزاد نشان میدهد که هفت مجله دسترسی آزاد در حوزه مدیریت دانش موجود است.  فهرست این مجلات را اینجا ببینید.

 آرشیو الکترونیکی کتابداری و اطلاع رسانی که ویژه مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی است  نیز مقالات حوزه مدیریت دانش را پوشش میدهد. کاوش این بانک اطلاعات ۲۲۰ مقاله مدیریت دانش را بازیابی نمود.

نوشته شده در چهارشنبه 13 تیر 1386 و ساعت 09:07 ق.ظ توسط : مریم
ویرایش شده در - و ساعت -


¿پرسشنامه مدیریت دانش
چهارشنبه 6 تیر 1386

ایمیلهایی از دوستان ناشناخته بدستم میرسد که نمونه پرسشنامه های مدیریت دانش را میخواهند. از آنجا که مدیریت دانش خیلی وسیع است کمتر پرسشنامه ای را میتوانید پیدا کنید که عنوانش مثلا knowledge management survey باشد. با کاوش این عبارت کلی مطالب نامرتبط در گوگل بازیابی شد که پیدا کردن آنچه که واقعا موردنیاز است از میان آنهمه رکورد وقتگیر است.

دو راه  برای یافتن این نوع پرسشنامه ها بنظرم میرسد:

۱. از طریق گروههای مباحثه مدیریت دانش: معمولا کسانی که میخواهند در این باره تحقیق کنند پرسشنامه شان را به این گروهها میفرستند تا ارزیابی شده و یا توسط اعضای گروه تکمیل شود. به شخصه پرسشنامه های بسیاری از طریق یکی از این گروهها دریافت نموده ام که به برخی هاشان در پستهایم در همین بلاگ لینک داده ام.

۲. از طریق پایان نامه ها: پژوهشهایی که به روش کمی انجام شده پرسشنامه شان را  در انتهای پایان نامه بعنوان پیوست قرار میدهند. اگر دسترسی به  بانک اطلاعات پایان نامه های داخلی و خارجی دارید آنها را کاوش نمایید.

نوشته شده در چهارشنبه 6 تیر 1386 و ساعت 07:06 ق.ظ توسط : مریم
ویرایش شده در - و ساعت -


¿کنفرانس ملی مدیریت دانش
دوشنبه 4 تیر 1386

بنا به درخواست گروه کثیری از محققین، پژوهشگران و سازمانهای دولتی زمان تهیه و ارسال متن کامل مقالات کنفرانس ملی مدیریت دانش تا تاریخ 15 مردادماه 1386 تمدید گشت...

نوشته شده در دوشنبه 4 تیر 1386 و ساعت 02:06 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿سومین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش
چهارشنبه 30 خرداد 1386

انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و گروه کامپیوتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد سومین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش را در آذرماه ۸۶ برگزار می نماید. مهلت ارسال مقاله اول شهریور ۸۶ اعلام شده است.

نوشته شده در چهارشنبه 30 خرداد 1386 و ساعت 06:06 ق.ظ توسط : مریم
ویرایش شده در چهارشنبه 30 خرداد 1386 و ساعت 06:06 ق.ظ


¿تبدیل فایل های word به pdf
جمعه 25 خرداد 1386

از آنجا که برای ارسال مقاله به کنفرانس مدیریت دانش فرمت ورد قابل قبول نیست، این پست بی ربط را برای کمک به دوستان در تبدیل فایلشان به پی.دی.اف آورده ام.

با رفتن به اینجا به راحتی میتوانید فایل ورد خود را به پی.دی.اف تبدیل کنید. کافیست فایل ورد خود را در این سایت آپلود کرده و آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا فرمت پی.دی.اف آن به ایمیلتان ارسال شود.

نوشته شده در جمعه 25 خرداد 1386 و ساعت 10:06 ق.ظ توسط : مریم
ویرایش شده در - و ساعت -


¿اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش: گامی به جلو
جمعه 25 خرداد 1386
 امروز که مقاله ای برای اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش  ارسال نمودم  از نظم و استفاده موثر از تکنولوژی که این کنفرانس از آن بهره برده است واقعا محظوظ شدم.
امکان ارسال آنلاین مقاله، تاکید بر حذف عناوین و مشخصات نویسندگان در متن کامل مقاله جهت داوری منصفانه مقالات، امکان ویرایش مقاله بعد از ارسال آن و ارسال ایمیل مبنی بر دریافت  مقاله همگی از مشخصات خوب این کنفرانس بودند که کلی دلگرم کننده و نویدبخش بود.  امید که الگوی بقیه کنفرانسهای داخلی شود و امید که این شاهنامه آخرش هم خوش باشد یعنی موفقیت آمیز هم اجرا شود.

نوشته شده در جمعه 25 خرداد 1386 و ساعت 10:06 ق.ظ توسط : مریم
ویرایش شده در جمعه 25 خرداد 1386 و ساعت 10:06 ق.ظ


¿مدیریت دانش بعنوان رشته تحصیلی دانشگاهی
پنجشنبه 17 خرداد 1386

اینجا یک منبع خیلی خوب در مورد آموزش مدیریت دانش

 است. فهرست تمام دانشگاههای دنیا که این رشته را

ارائه میدهند و همینطور تحقیقاتی که در این رابطه انجام

شده و خیلی منابع خوب دیگر.

اینجا هم یک ویکی است که نقشه آموزش مدیریت دانش دنیا را

ارائه میدهد. بیش از هفتاد دانشگاه ارائه دهنده این رشته در

سرتاسر دنیا هستند. اگر این اطلاعات صحیح باشد در آسیا فقط

دانشگاههای دو کشور مالزی و سنگاپور در رشته مدیریت دانش

دانشجو میگیرند.

نوشته شده در پنجشنبه 17 خرداد 1386 و ساعت 05:06 ق.ظ توسط : مریم
ویرایش شده در دوشنبه 11 تیر 1386 و ساعت 08:07 ق.ظ


¿مدیریت دانش در یوتیوب
پنجشنبه 3 خرداد 1386

اینجا و اینجا میتونید دو نمایش جالب درباره مدیریت دانش ببینید.

یوتیوب هم با دسترس پذیر کردن دانش برای خودش کلی ابزار مدیریت دانش شده. بعد از وبلاگ و ویکی احتمالا نوبت یوتیوب هست که در مقالات مدیریت دانش بهش پرداخته بشه.

یکی از مشکلات کنفرانسهای ایرانی اینه که مجموعه مقالاتش یا اصلا چاپ نمیشه و یا خیلی با تاخیر.  خیلی خوب میشد اگه ویدئوی سخنرانیها  توی یوتیوب گذاشته میشد.

نوشته شده در پنجشنبه 3 خرداد 1386 و ساعت 08:05 ق.ظ توسط : مریم
ویرایش شده در - و ساعت -


¿سرویس دانش آنلاین
یکشنبه 16 اردیبهشت 1386

سرویس مدیریت دانش آنلاین شرکت اینوتکس (با نام e-Xperience) به صورت آزمایشی راه اندازی شد. اینوتکس با این سرویس قصد دارد جریانی مؤثر از دانش و تجربیات را بین خود و مخاطبان و مشتریانش فراهم آورد؛ و زیربنای اولین سرویس بین المللی مدیریت دانش توزیع شده را به معنای واقعی ایجاد نماید. 

در آغاز کار، این سرویس در پی تبادل دانش با مخاطبان، ارائه دیکشنری درهم تنیده و دینامیک مدیریت دانش، و معرفی سرویس صوفی مدیریت دانش خواهد بود. به تدریج این سرویس ها، شکل کاملتر و پیچیده تری به خود خواهند گرفت تا جایی که بتوانند نیازهای افراد و سازمان ها را در مدیریت مؤثر دانسته های خود پاسخ گو باشند. 

هدف ما: می خواهیم هرآنچه می دانیم، همه بدانیم.

برای آشنایی بیشتر می توانید از www.InKnowTex.com و یا e-Xperience Service بازدید کنید.

 

نوشته شده در یکشنبه 16 اردیبهشت 1386 و ساعت 01:05 ب.ظ توسط : خشایار جهانیان
ویرایش شده در یکشنبه 16 اردیبهشت 1386 و ساعت 01:05 ب.ظ


¿ارتباط بین مدیریت کیفیت و مدیریت دانایی
شنبه 8 اردیبهشت 1386

 

ارتباط ببن دانایی و كیفیت در بسیاری از  مراجع در حد اظهار نظر دیده می شود . مانند:

"بسیاری از فعالیت­های بهبود، نیازمند خلق دانایی جدید در سازمان هستند. همچنین دمنیگ گفته است که "بهترین تلاش­ها و سعی زیاد، در صورتی که بر مبنای دانایی بنا نشود، تنها منجر به عمیق­تر شدن چاله­ای که اکنون در آن هستیم، می­شود" بنابراین، فهم دانایی، نقش کلیدی در فهم فعالیت­های بهبود سازمانی دارد. بنیان­گذاران مدیریت کیفیت، به نقش دانایی در فعالیت­های بهبود اشراف داشتند.

از سوی دیگر، هدف اصلی مدیریت کیفیت و مدیریت دانایی، مشابه است : خلق دانایی سازمانی بیشتر در جهت بهبود عملکرد. بسیاری از رهبران کیفی، دانایی را به عنوان یك مفهوم پایه در نظر گرفته­اند، اما اغلب در مورد معنای آن اتفاق نظر ندارند.

ارتباط دو جانبه  و تنگاتنگ بین مدیریت دانایی و مدیریت کیفیت را از جنبه دیگری نیز می توان بررسی كرد: مدیریت کیفیت با استفاده از دانایی موجود در سازمان و درخواست دانایی از محیط (مشتریان ، بازار ، رقیبان ،بهترین الگوها ،قراردادها و پیمان ها و ....) انجام می شود. فعالیتهای مدیریت کیفیت با توجه به دیدگاه دانایی- محوری در سازمان ، باعث خلق دانایی می شود.در این صورت ، فرایندهای مدیریت کیفیت بهتر و موثرتر انجام می شوند و  سازمان بهبود عملکرد بیشتری خواهد داشت. بسیاری از صاحبنظران کیفیت (مانند دمنیگ، شوارت، ایشی­کاوا، ....) بر اهمیت خلق دانایی تأکید داشته­اند. اما مفهوم دانایی را به خوبی تعریف نکرده­اند. علاوه بر این، برخی بر دانایی صریح و برخی بر دانایی ضمنی تأکید داشته­اند. برخی دانایی فردی، و برخی دانایی سازمانی را در نظر گرفته­اند. بنابراین، مدیریت کیفیت در رابطه با مفاهیم دانایی، دچار سر در گمی است.

این گونه بررسی ها ( كه من در قالب گزارش اول – مرور ادبیات حوزه مورد تحقیق- در اسفند ماه سال گذشته تهیه كردم و مراجع آن قابل ارائه است ) ، نشان می­دهد که دانایی، نقش کلیدی در توسعه مدیریت کیفیت داشته است؛ اگرچه ارتباط بین مدیریت کیفیت و دانایی، به صورت واضحی بیان نشده است و تحقیقات دانشگاهی کمی – بویژه در خصوص تحقیقات كمی - در خصوص ارتباط بین مدیریت کیفیت و دانایی انجام شده است.

سوالی كه در اینجا مطرح می شود این است كه چهارچوب تحقیق- بویژه تحقیق كمی-  كه به بررسی این ارتباط می پردازد بایستی چگونه باشد؟؟ همان گونه كه می بینید ، ارتباطات واضح و آشكارند اما مبنای تئوریك و عملی كه قابل ارجاع و اثبات باشد وجود ندارد.....

منتظر یاری سبزتان هستم!!

نوشته شده در شنبه 8 اردیبهشت 1386 و ساعت 04:04 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿چند سوال کلی
دوشنبه 27 فروردین 1386

 محققی در ایمیلشان سوالاتی در مورد اجرای مدیریت دانش در

سازمانها پرسیده اند. از آنجا که سوالات ایشان خیلی کلی است

فکر کردم بهتر است اینجا مطرح شوند تا دوستان هر کدام به

فراخور دانش و  تجربیاتشان در ابعاد مختلف مدیریت دانش به

ایشان پاسخ گویند. اینهم متن ایمیل این دوست ناشناس:

 

من در مورد مدیریت دانش در حال تحقیق میباشم . تقریبا فاز

مطالعاتی را انجام دادم و اکنون در مرحله بررسی عوامل

اجرایی لازم در این زمینه هستم . البته نه در حوزه کتابداری.

میخواستم در صورت تمایل چند سئوال در این زمینه از شما

بپرسم.

  • برای محک زدن دانش موجود در یک سازمان چه

باید کرد ؟ ( دانش پنهان یک سازمان)

  • برای ارتقای فرهنگ مشارکت دانشی در سازمان

و محک زدن فرهگ موجود در سازمان چه باید کرد؟

  • چگونه میتوان فهمید که آیا سازمان مورد نظر ما

شرایط اجرای مدیریت دانش را داراست یا خیر؟

  • چگونه میتوان در ارتقای فرهنگ سازمان قدم

برداشت؟

  • در زمینه این موارد ذکر شده آیا لازم به کمک از

مشاورین است؟

  • توزیع پرسشنامه در میان اعضا در این زمینه

میتواند یاری برساند؟

  • سئول های موجود در پرسشنامه ها حول چه

محوری باید باشد؟

  • آیا در این زمینه روش استانداردی ( محک زدن

فرهنگ سازمانی و دانش پنهان سازمان)وجود دارد؟

اگر هست چگونه میتوان به آن دست یافت؟

بسیار ممنون میشوم اگر در این زمینه کمک نمایید.

 

 

نوشته شده در دوشنبه 27 فروردین 1386 و ساعت 08:04 ق.ظ توسط : مریم
ویرایش شده در دوشنبه 27 فروردین 1386 و ساعت 08:04 ق.ظ


¿طراحی سیستم مدیریت دانایی بر اساس اصول مدیریت كیفیت جامع
یکشنبه 26 فروردین 1386

به نظر این محققان (Fernandez, Segura et al. 2006) سیستم­های مدیریت دانایی می­توانند براساس اصول مشابه سیستم­های TQM طراحی شوند.  رویکرد پیشنهادی در این مقاله برپایه TQM قرار دارد، تا بدین وسیله سازمانها قادر باشند از مزایای تجارب قبلی خود در حوزه اصول مدیریتی TQM استفاده کند. برقراری سیستم TQM رسمی، بی گمان نقطه آغازی برای اجرای سیستم عملیاتی مدیریت دانایی در آینده است. سیستم مستند سازی TQM، نقش اصلی را در این سیستم پیشنهادی بازی می­کند.مدل پیشنهادی توسط این محققان سایر مهارت­ها و دانایی­های متعارف در سازمان­های کوچک و متوسط را به عنوان پایه طراحی عملیاتی استفاده کرده است.

Fernandez, J., S. L. Segura, et al. (2006. (Operational KnowledgeManagement system Design in TQM: SMEs. J of KM Pratice 7(1).

ادامه مطلب

نوشته شده در یکشنبه 26 فروردین 1386 و ساعت 12:04 ب.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿تغییر فرهنگ سازمانی
دوشنبه 20 فروردین 1386

یکی از مشکلات اساسی در پیاده سازی هر متدی که رنگ و بویی از تحول و تغییر سازمانی در خود نهفته داشته باشد، عدم توانایی آن در جلب حمایت فرهنگ سازمانی است. مساله فرهنگ سازمانی که مکررا اهمیت آن را به ما خاطر نشان می کنند ، واقعا مطلبی است که نمی تواند نادیده گرفته شود!!! در حقیقت وجود فرهنگ حمایت گر سازمانی برای موفقیت اغلب پروژه ها ( موفقیت را با تعریف کسب و کاری آن و اثرات دراز مدت در نظر بگیرید! با این حساب بسیاری از پروژه ها که تنها به اتکای دستورات از بالا و یا پیشبردهای نیروهای خاص سازمانی به ثمر می رسند از این فهرست حذف خواهند شد!) امری ضروری است.

بنابراین بایستی پیش از پیاده­سازی مفاهیم جدید کسب و کار ( و یا حداقل در فازهای اولیه) مسائل فرهنگی را به دقت مورد بررسی قرار داد ؛ و در صورت لزوم برنامه ریزیهای لازم برای ایجاد تحول در آن را انجام داد ( که خود حدیث دیگری است....)

یکی از راههای شناخته شده و مطمئن تغییر فرهنگ سازمانی و تبدیل آن به فرهنگ حمایت­گر، ممکن است از طریق اجرای اصول TQM یا سایر استانداردهای مشابه کیفی صورت پذیرد.به این ترتیب یک مفهوم پیچیده را می توان از طریق تعدادی فعالیت عملی شناخته شده و تجربه شده امکان پذیر نمود!!!

از آنجا که یکی از مسایل اصلی پیاده سازی مدیریت دانش (بالاخص به اشتراک گذاری اطلاعات) و یادگیری سازمانی مسائل فرهنگی است می توان پیاده سازی اصول کیفیت ( به ویژه حلقه های کیفی و مدیریت کیفیت جامع) را به نوعی فراهم آورنده زیرساختهای لازم برای این رویکردها دانست.

نوشته شده در دوشنبه 20 فروردین 1386 و ساعت 05:04 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در دوشنبه 20 فروردین 1386 و ساعت 06:04 ق.ظ