تبلیغات
مدیریت دانش

مدیریت دانش
با توجه ویژه به پیشرفت این رشته در ایران و معادل یابی فارسی برای واژگان

به وبلاگ  مدیریت دانش  خوش آمدید. چنانچه علاقه مند به همكاری هستید با ما تماس بگیرید.


¿مدیریت تجارب- 1
شنبه 28 دی 1387

بی شك، ارتباط نزدیكی بین تجارب و دانایی وجود دارد. به عنوان مثال، تجارب را می توان به عنوان پالایشگر دانایی در نظر گرفت. نه تنها انواع خاصی از دانایی می توانند به تجارب تبدیل شوند ( مثلا در گام درونی سازی در تئوری خلق دانایی نوناكا) بلكه تجارب می توانند معیاری برای تبدیل داده ها به دانایی محسوب شوند.

ادامه مطلب

نوشته شده در شنبه 28 دی 1387 و ساعت 12:51 ب.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در یکشنبه 20 بهمن 1387 و ساعت 10:43 ب.ظ


¿سمینار مدیریت دانش و مدیریت دانش مشتری در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
پنجشنبه 7 آذر 1387

کانون سرمایه های فکری و مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در روز یکشنبه 10 آذر سمیناری در زمینه مدیریت دانش و مدیریت دانش مشتری برگزار می نمایند که شرکت در آن برای عموم آزاد است. اعلامیه مربوط به این برنامه را می توانید در تصویر زیر ببینید. برنامه از ساعت 11:30 تا 13:00 خواهد بود و آدرس دانشکده مدیریت هم زیر پل گیشا (تقاطع بزرگراه چمران و جلال آل احمد) است. از خوانندگان این وبلاگ دعوت به حضور می نماییم.

 

نوشته شده در پنجشنبه 7 آذر 1387 و ساعت 11:53 ب.ظ توسط : محمد کیهانی
ویرایش شده در جمعه 8 آذر 1387 و ساعت 12:10 ق.ظ


¿مدیریت دانش و رایانش اجتماعی
جمعه 24 آبان 1387

قدیم ها انسان، انسان بود و اینترنت هم اینترنت بود. اما به نظر من روز به روز مرز بین این دو کمرنگ تر می شود. در سال های اخیر اینترنت بیشتر و بیشتر تبدیل به گسترشی از وجود انسان شده است. این گسترش هم در سطح فردی بوده و هم در سطح اجتماعی. هر فرد تبدیل شد به خودش به علاوه اینترنت. اطلاعات هر فرد تبدیل شد به اطلاعات خودش به علاوه اطلاعاتی که از طریق اینترنت به آن دسترسی داشت. در سطح اجتماعی رابطه من با دیگران تبدیل شد به رابطه من با دیگران از طریق ایمیل، وبسایت، و... به علاوه رابطه من با خوانندگان وبلاگم به علاوه رابطه من با دیگران از طریق اورکات، یاهو 360، فیس بوک و...

در هر دو سطح از قدرت رایانه ها استفاده کردیم تا ارزش جدید بسازیم. هم شکل کارهای قبلی مان تغییر کرد و هم یاد گرفتیم کارهای جدید انجام بدهیم. اما شاید مهمترین کاری که اینترنت کرد این بود که نه تنها ارزش من و شما و ایشان را افزایش داد بلکه ارزش من به علاوه شما به علاوه ایشان را افزایش داد. اگر اینترنت فقط برای من بود و هیچ کس دیگر روی آن اطلاعاتی نمی گذاشت برای من ارزشی نداشت. اما حالا که من و شما و ایشان روی آن اطلاعات می گذاریم هر کدام از ما به اندازه اطلاعات همه ما از آن استفاده می کنیم. هر یک نفری هم که اضافه شود همه ما نفع می بریم. این یعنی ایجاد ارزش افزوده از طریق به کارگیری قدرت جمع.

در سال های اخیر شاهد موفقیت سایت هایی در اینترنت بودیم که بهترین استفاده را از این توانایی اینترنت انجام دادند. سایت هایی که به نحوی توانستند از عقل جمعی کاربران ارزش افزوده ایجاد کنند (معروف به وب 2). معروف ترین مثال ویکیپدیا است اما فلیکر، دلیشز، و خیلی سایت های دیگر هم نمونه های موفقی بودند که با درخشش خود بحث «رایانش اجتماعی» را داغ کردند.

در حالی که در محافل اینترنتی تب رایانش اجتماعی فراگیر بود و در محافل علمی و مدیریتی در ایران تب مدیریت دانش فراگیر بود، مناسب دیدیم در رابطه با ارتباط این دو مبحث مطلبی بنویسیم. در واقع رایانش اجتماعی چیزهایی برای افزودن به مدیریت دانش دارد که شایسته بررسی است. مقاله ای که حاصل شد کار مشترک بنده با خانم ها مریم صابری، شیما مرادی، و مریم صراف زاده است. آن را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

رایانش اجتماعی در سازمان: رویکردی نوین در مدیریت دانش (کیهانی، صابری، مرادی، و صراف زاده ۱۳۸۶)

نوشته شده در جمعه 24 آبان 1387 و ساعت 10:18 ق.ظ توسط : محمد کیهانی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿استراتژی و جهت دهی به مدیریت دانش
چهارشنبه 8 آبان 1387

بسیاری از سازمان‌هایی كه به مدیریت دانش می‌پردازند، اغلب آن را به‌صورت مجزا و مستقل از اهداف استراتژیك فعلی سازمان می‌بینند. برخلاف آن‌كه دانش را به‌عنوان منبع مزیت رقابتی شناسایی می‌كنند، اغلب برنامه‌های مدیریت دانش، مستقیماً به استراتژی مربوط نمی‌شوند....

منبع : مجموعه مقالات كنفرانس مدیریت دانش (به ویراستاری نوناكا و همكاران، 2007) از مقاله پروساك و ویز با عنوان دانش در تنظیمات سازمانی

ادامه مطلب

نوشته شده در چهارشنبه 8 آبان 1387 و ساعت 11:56 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در شنبه 28 دی 1387 و ساعت 01:15 ب.ظ


¿
جمعه 29 شهریور 1387

فرآیندهای کسب وکار را می توان با شناسایی نقاط ضعفشان بهبود داد. بنابراین سازمانها نیازمند روشی نظام یافته برای شناسایی و اصلاح نقاط ضعف وبهبود فرآیندها هستند. اغلب سازمانها در این مورد به دانش و تجربه کارکنان خود وابسته هستند که مسلما دارای محدودیت می باشد. فرصت بزرگی خواهد بود اگر سازمانها قادر باشند تا از دانش و تجربه انباشته ای برای رویارویی با چالشهای مشابه استفاده کنند.

چنین رویکردی منجر به ایجاد وتوسعه مدلهای مرجع شده است.مدلهای مرجع فرآیندی ( به عنوان مثالی از یکی از معروفترین آنها می توان به چهارچوب APQC اشاره کرد) ساختارهای سلسله مراتبی هستند که با مشارکت سازمانهای مختلف و به عنوان پیشنهادی برای سازماندهی فرآیندها ( یا حتی به عنوان بهترین تجارب) در بنگاهها قابل استفاده هستند.

امروزه این دانایی در نرم افزارهای نقشه برداری و بهبود فرآیند نیز جای گرفته است.به عنوان مثال شرکت IDS-Scheer مجموعه ای از نرم افزارهای خود را به مدلهای مرجعی مانند ITIL,VRM و SCOR اختصاص داده است.برای آشنایی بیشتر با مدلهای مرجع و نیزاین نرم افزارها می توانید به سایت این شرکت مراجعه نمایید.

مراجع:

http://www.ids-scheer.com/us/en/ARIS/ARIS_Reference_Models/82854.html

http://www.apqc.org/portal/apqc/site

http://www.itil-officialsite.com/home/home.asp

http://www.value-chain.org/en/cms/?1960

نوشته شده در جمعه 29 شهریور 1387 و ساعت 01:09 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿مدیریت دانش و یادگیری سازمانی
دوشنبه 14 مرداد 1387

در دو سه سال اخیر صحبت از افول مدیریت دانش زیاد بوده است (مثلآْ اینجا را ببینید که سال ۲۰۰۶ نوشته شده است). در واقع صحبت از افول مدیریت دانش از ابتدای ظهور مدیریت دانش هر از گاهی مطرح می شده است! حتی در سال ۲۰۰۰ که مدیریت دانش در حال اوج گیری سریع بود، توماس داونپورت که از پیشگامان مدیریت دانش بود در نوشته ای (اینجا) تعریف کرد که مدیریت دانش دیگر قدیمی شده و حتی همسرش که چندان هم سررشته ای از مسائل مدیریت و کسب و کار ندارد به او پیشنهاد کرده است که به موضوعات دیگر بپردازد.

با وجود اینکه در ایران علاقه محققین به مدیریت دانش در اوج خود به سر می برد به طور کلی در جهان این درست است که بگوییم مدیریت دانش دیگر چیز جدیدی نیست و به همین دلیل هم هست که افرادی که می خواهند همیشه روی جدیدترین موضوعات کار کنند کمی از مدیریت دانش فاصله گرفته اند. اما مدیریت دانش هنوز مهم است و مقداری جا افتاده تر شده است. ویراستار شماره ویژه مدیریت دانش نشریه اومگا (Omega) نیز به همین نکته اشاره دارد. شاید کل مدیریت دانش دیگر جدید نباشد اما هنوز مهم است و موضوعات مهمی در آن هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری دارند.

این مقاله سال ۲۰۰۸ (لینک) که مقدمه این ویژه نامه است و مروری بر کل مقالات آن دارد را خانم آذر اورنگیان ترجمه کرده و فایل آن را در اختیار عموم قرار داده است. البته کار ایشان مقداری فراتر از ترجمه است و مطالب بیشتری را نیز شامل می شود. می توانید آن را از لینک زیر دانلود کنید:

مدیریت دانش و یادگیری سازمانی - کینگ ۲۰۰۸ - ترجمه آذر اورنگیان

نوشته شده در دوشنبه 14 مرداد 1387 و ساعت 05:08 ق.ظ توسط : محمد کیهانی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿توانمند سازی زبان پارسی در عرصه مدیریت
دوشنبه 20 خرداد 1387

پیرو بحثی که در پست قبلی در مورد ترجمه کتب (مدیریت دانش) به زبان فارسی داشتیم در شماره ۱۹۲ و ۱۹۳ مجله تدبیر  میزگردی با عنوان «توانمند سازی زبان پارسی در عرصه مدیریت»  به چاپ رسیده است ( به زودی شماره ی ۱۹۳ نیز از طریق وب سایت سازمان مدیریت صنعتی در دسترس خواهند بود)

در این میز گرد که اساتید آقایان دکتر الوانی - دکتر بنی اسدی- دکتر خاکی- دکتر ذوالفقاری- دکتر رضایی نژاد ( صاحب یکی از بهترین قلمهای ترجمه- شاید ترجمه ایشان از کتاب همر و چمپی به عنوان یک نمونه عالی مثال زدنی است) - دکتر شیخ رضایی و دکتر فاضلی در آن شرکت داشتند به بعضی از مهمترین مطالب مربوط به آسیب شناسی فرآیند ترجمه و انتقال متون مدیریتی بویژه در ایران پرداخته شد.

خواندن این متن را - بویژه برای آنان که قصد ورود به وادی ترجمه را دارند - توصیه می کنم.

نوشته شده در دوشنبه 20 خرداد 1387 و ساعت 04:06 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿مدیریت دانش در وزارت نیرو
یکشنبه 19 خرداد 1387
سایت موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو یک بخش مدیریت دانش دارد که مطالبی را به شکل اسلاید ارائه می دهد.

نوشته شده در یکشنبه 19 خرداد 1387 و ساعت 12:06 ب.ظ توسط : محمد کیهانی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿دلخوری از یک کتاب
جمعه 17 خرداد 1387
کتاب شرکتهای دانش آفرین نوناکا را که توسط انتشارات سما قلم منتشر شده بود در یکی از پستهای پیش معرفی کردیم. بنا به ضرورتی در این تعطیلات مروری بر این کتاب داشتم که کاش نداشتم. متاسفانه تا وقتی اعتبار در محیطهای دانشگاهی و تحقیقاتی با طول رزومه و تعداد مقالات و به شکل کیلویی ارزیابی می شود انتظاری جز ترجمه و انتشار با چنین کیفیتی نمی رود.
به شخصه هیچ یک از مترجمان کتاب را نمی شناسم و حتی نمی دانم که از کدام دیسیپلین و با چه تحصیلات و زمینه ای از مدیریت دانش دست به این کار زده اند. حدسم این است که یک استاد و چند دانشجویی که به هر حال گرفتاری نمره داشته اند در مدت زمان محدود و تحت فشار زمانی( که البته برای کتابی که حداقل 10 سال از انتشار آن گذشته است قدری غیر منطقی است) این کار را انجام داده اند. کار به صورت بسیار سیستمی و با "آنالیز" کتاب به فصلهای تشکیل دهنده و بدون " سنتز" نهایی انجام شده است و انسجام لحن و محتوای کتاب از دست رفته است. (به عنوان مثال می توان از معادلهای متعدد اصطلاح Integration در سراسر کتاب نام برد)
به نظر من با خواندن این کتاب نمی توان مفهومی از این تئوری و موردکاویهای توضیحی که نوناکا در متن کتاب ارائه میدهد درک کرد .هر چند که متن انگلیسی نوناکا از نظر گرامر بسیار ساده و روان است و فقط گاهگاهی یک لغت نامانوس - بالاتر از 504!!!- در متن یافت می شود .(حتی احتمالا خود مترجمان نیز مفهومی از کتاب و نظریه ارائه شده در آن کسب نکرده اند) و در مجموع به نظر من این کتاب چیزی به قلمروی دانش به زبان فارسی اضافه نکرده است....
به هر حال همیشه خجل بودم که از مشرکتهای سایر محققان فارسی زبان در این حوزه بی بهره بوده ام اما مطالعاتی از این دست مرا در مطالعه مراجع انگلیسی مصر تر می سازد.
به هرحال شاید توقع من زیاد است و یا اینکه هنوز اجبارهایی از این شکل مرا به ارائه چنین محصولات علمی - پژوهشی وادار نکرده است والا این اثر نیز در جای خود قابل تامل ( و تحمل؟؟) خواهد بود؟؟

نوشته شده در جمعه 17 خرداد 1387 و ساعت 04:06 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿خلق دانش در پیاده سازی ایزو
چهارشنبه 15 خرداد 1387

بسیاری از مطالعات انجام شده، به موضوع ارتباط بین استانداردهای ایزو و مزیت رقابتی پرداخته ­اند، اما تعداد کمی در خصوص ارتباط آن با فرآیند یادگیری ، بویژه ارتباط بین این استانداردها و مدیریت و انباشته ­سازی دانش در بنگاه­ها انجام شده است. هدف اصلی این مقاله، بررسی کاربرد این استانداردها برای فرآیند کد کردن (تبدیل دانش ضمنی به صریح ) در بنگاه­ها است.

در حقیقت مدیریت کیفیت، و در نتیجه تضمین کیفیت براساس فرآیندهای پویای اکتساب و انباشته ­سازی دانش قرار دارند، که این امر می ­تواند از طریق استانداردهای ایزو نیز انجام شود. از آنجا که این استانداردها بسیار مورد استفاده قرار می ­گیرند، می­توان آنها را به صورت یک کد (زبان مورد استفاده توسط بنگاه­ها برای افزایش نیازمندی­ها، روابط صنعتی، و سهم بازار) در نظر گرفت. از آنجا که این کد، نیازمند مستند سازی خاصی است (که بایستی رعایت کننده نیازمندیهای سیستم کیفیت باشد) می­تواند به عنوان یک زبان مشترک در محیطهای صنعتی وتجاری مورد استفاده قرار گیرد.این مقاله برای به دست آوردن درکی از این استفاده خاص از این ابزار، به دنبال شناسایی گام­های مختلف فرآیند پیاده ­سازی ایزو در دو بنگاه کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد موردکاوی می باشد و به موارد زیر می پردازد:

دلایل پیاده­ سازی ( چرایی )

فرآیند پیاده ­سازی کارا ( چه چیزی و چگونه )

تأثیر استانداردهای ایزو بر انباشته­ سازی دانش ( نتایج )

این مقاله، نتیجه می ­گیرد که پیاده ­سازی ایزو، از طریق فرایند یادگیری به کد کردن دانش مربوط است، و هر نوع دانش فردی و جمعی را در بر می ­گیرد. بویژه از آنجا که استانداردهای سری ایزو، نه تنها مدل­های سیستم کیفی برای تضمین توسعه، تولید و بازرسی نهایی را در بر می ­گیرد، بلکه راهنمایی­های برای انتخاب و استفاده از این مدل­ها را نیز شامل می ­شود، اهمیت آنها را چند برابر می سازد.

Completion of knowledge codification : an illustration through the ISO 9000 standards implementation process. Daniele Benezech, Gillelambert, Blandine Lanoux, Christophe Lerch, Jocelyne Loos- Bavion, Research Policy 30 (2001), 1395- 1407

نوشته شده در چهارشنبه 15 خرداد 1387 و ساعت 07:06 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در چهارشنبه 15 خرداد 1387 و ساعت 06:06 ق.ظ


¿دریچه- فصلنامه علمی پژوهشی
چهارشنبه 1 خرداد 1387

نشریه دریچه فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در نظر دارد شماره ای ویژه مدیریت دانش منتشر کند.

دوستانی که مایل هستند می توانند مقالات خود را تا تاریخ ۵ خرداد به نشانی پست الکترونیک این نشریه و یا نشانی: تهران- خ ملاصدرا- خ پردیس- دانشگاه - دانشکده- مجله ارسال نمایند.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۶۷۴۸۵۸ تماس بگیرید.

پ.ن. تا به حال نام این نشریه را نشنیده ام و از هیات داوران و ... هم اطلاعاتی ندارم. آیا از دوستان کسی می تواند اطلاعات بیشتری ارائه کند؟؟

پ.ن.۲.چه خوب است که در سایت دانشگاه خواجه نصیر صفحه ای به معرفی این نشریه بپردازد. مگر چند نشریه علمی پژوهشی خاص مهندسی صنایع داریم؟؟

پ.ن.۳. کاش قدری زودتر اخبار مربوط به این شماره های ویژه انتشار یابد!!



تکمله: مطابق آخرین اطلاعات بدست آمده نشریه فوق نشریه علمی پژوهشی نیست بلکه صرفا یک نشریه دانشحویی است!!!
وقتی تبلیغات گسترده در سایر دانشگاهها با این عنوان صورت می پذیرد حرجی بر دانشجویان بی اطلاع نیست اما آیا از اساتید دانشگاه خواجه نصیر آیا کسی در جریان این امر قرار نگرفته است؟؟؟

نوشته شده در چهارشنبه 1 خرداد 1387 و ساعت 11:05 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در چهارشنبه 15 خرداد 1387 و ساعت 06:06 ق.ظ


¿فناوری اطلاعات و مدیریت دانش
دوشنبه 23 اردیبهشت 1387

خانم تهرانی در پست قبلی موضوع جالبی را مطرح کردند در زمینه ارتباط مدیریت دانش با فناوری اطلاعات. من در این زمینه زیاد فکر کردم و به نظرم فرصت مناسبی آمد تا نتایجی که تا به حال به آن رسیده ام را با شما در میان بگذارم. برای بررسی ارتباط میان فناوری «اطلاعات» و مدیریت «دانش» به نظر ابتدا باید رابطه میان اطلاعات و دانش را برای خود مشخص کنیم.

راستش من این طبقه بندی هرمی داده - اطلاعات - دانش را اگر به این منظور باشد که هر کدام معنی دار تر شدن یا پر زمینه تر شدن یا پردازش شده تر قبلی باشد قبول ندارم. شاید از داده تا اطلاعات بتوانم این هرم را تا حدی قبول کنم ولی از اطلاعات به دانش تفکیک دیگری به نظرم ناسب می آید. البته در قبول نداشتن این هرم تنها نیستمُ به عنوان مثال نوشته های Firestone و McKelroy را ببینید. زیر سوال بردن تفکیک میان اطلاعات و دانش از جمله بزرگترین ایرادهایی است که به مدیریت دانش وارد می شود و اگر نتوان بین این دو تفکیک روشنی قائل شد فلسفه وجودی عنوان «مدیریت دانش» زیر سوال است.

تفکیک میان اطلاعات و دانش

در تفکیکی که میان اطلاعات و دانش قائل هستم مانند  Probst و همکارانش و همچنین برخی نویسنده های دیگر این طور به نظرم می آید که تا وقتی اطلاعات در داخل ذهن انسان نباشد و یک انسان آن را درک نکند، دانش نیست. به علاوه آنچه در ذهن انسان فهمیده شده است، دانش آن انسان است. به نظر من این تفکیک چند پیامد مهم دارد:

۱. دانش وابسته به انسانی است که آن را در ذهن دارد.

۲. دو انسان مختلف ممکن است در مواجهه با یک قطعه اطلاعات یکسان دو قطعه دانش بسیار متفاوت به دست بیاورند.

۳. درست بودن دانش بستگی به نظر شخص صاحب آن دارد.

۴. اطلاعات وابسته به انسان ها نیست. هر آنچه مکتوب است یا به هر شکل دیگری به صورت سیگنال خارج از ذهن انسان وجود دارد اطلاعات است.

۵. دانش هرگز مستقیم از یک فرد به فرد دیگر منتقل نمی شودُ بلکه ابتدا به شکل اطلاعات در می آید و بعد توسط فرد دیگری درک می شود که در این فرایند ممکن است تغییراتی در آن رخ دهد. حتی وقتی با کسی مستقیم صحبت می کنیم ابتدا دانش ما تبدیل به اطلاعات می شود (به شکل سیگنال های صوتی) و سپس فرد مقابل این اطلاعات را دریافت می کند و آنچه از آن درک کرد، می شود دانش برای او.

۶. از آنجا که دانش باید از طریق تبدیل به اطلاعات منتقل شود در این فرایند هم مهارت تبدیل دانش به اطلاعات مهم است (مدن سازی، کدگذاری، مستندسازی، نویسندگیُ هنر بیان، تدریس و...) و هم مهارت درک اطلاعات و تبدیل آن به دانش (مطالعه، درک مطلب، یادگیری، تشخیص الگوها، مفهوم سازی، برقراری ارتباط میان دانش قبلی و اطلاعات دریافتی جدید و...)

حال می توانیم به رابطه میان فناوری اطلاعات و مدیریت دانش بپردازیم

رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش

به نظرم بهتر است بحث را بازتر کنیم و ۴ مفهوم زیر را در نظر بگیریم:

۱. مدیریت اطلاعات ۲. مدیریت دانش ۳. فناوری اطلاعات ۴. فناوری دانش

از نظر من تا جایی که برای ما مهم است می توانیم فناوری را ابزار و روش هایی بدانیم که می توانند برای مدیریت به کار گرفته شوند.

با توجه به تفکیک بالا من فکر می کنم که آنچه امروز به عنوان مدیریت دانش مطرح است در واقع باید «مدیریت دانش و اطلاعات» نام گذاشته شود و در آن باید هم از ابزار «فناوری اطلاعات» و هم از ابزار «فناوری دانش» استفاده شود. در ادامه متن منظور من از مدیریت دانش این مفهوم امروزی آن نیست بلکه منظورم مدیریت دانش تفکیک شده از اطلاعات است.

وقتی محتوا به شکل اطلاعات وجود دارد (مثل یک متن مکتوب) مدیریت اطلاعات لازم داریم که با استفاده از فناوری اطلاعات بهتر می توانیم انجام دهیم. مثلاْ آن ها متن مکتوب را با ایمیل به کسی ارسال کنیم. البته در «مدیریت اطلاعات» فقط از فناوری اطلاعات استفاده نمی شود. مثلاْ وقتی ایمیل هایمان را مرتب می کنیم و موضوع بندی می کنیم و در پوشه های مختلف قرار می دهیم این کار با وجود اینکه از فناوری استفاده می کند اما هنر مدیریت ما را هم می طلبد.

وقتی محتوا به شکل دانش در ذهن انسان وجود دارد بحث مدیریت دانش مطرح می شود. وقتی که در ذهن انسان است دیگر به راحتی نمی توانیم از «فناوری اطلاعات» استفاده کنیم. اما مثلاْ ابزارهای فکری مانند TRIZ و کلاه های فکری دی بونو مثال هایی از «فناوری دانش» هستند.

در سال های دهه ۱۹۸۰ که سال های اوج گیری فناوری اطلاعات بود همه داشتند به قابلیت های رایانه در کمک به مدیریت اطلاعات پی می بردند. به عنوان مثال کارهایی که تا قبل از آن فقط کار کتابدارها بود را با رایانه همه می توانستند انجام دهند. سازمان ها نیز به استقبال فناوری اطلاعات رفتند، اما رفته رفته متوجه شدند که همه چیز در مدیریت اطلاعات خلاصه نمی شود. همه کارها را نمی توان در داخل رایانه انجام داد. از یک جا این اطلاعات وارد ذهن انسان ها می شود و انسان ها نقش مهمی پیدا می کنند. از آنجا بود که بحث «مدیریت دانش» مطرح شد اما چون دانش را طبق آن هرم معروف بالاتر از اطلاعات می دیدند، دید عمومی این بود که واژه «مدیریت دانش» عبارت «مدیریت اطلاعات» را نیز پوشش می دهد.

نوشته شده در دوشنبه 23 اردیبهشت 1387 و ساعت 12:05 ب.ظ توسط : محمد کیهانی
ویرایش شده در یکشنبه 22 اردیبهشت 1387 و ساعت 11:05 ق.ظ


¿تاثیر فن آوری اطلاعات
چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387

به نظر شما فن آوری اطلاعات چه تاثیر در مدیریت دانش گذاشته است؟؟؟

به عبارت دیگر اگر آن را فراتر از یک ابزار ببینیم  آیا می توان مدعی شد که رویکرد ( و یا سیر؟؟) مدیریت دانش را متحول کرده است؟؟

ج- یک پاسخ خیلی ساده می تواند همان تقسیم بندی رویکردهای مدیریت دانش به دو رویکرد انسان مدار و تکنولوژی مدار باشد که یکی بر نقش افراد و تعاملات آن در خلق به اشتراک گذاری و کاربرد دانش سازمانی تاکید دارد و دیگری بر نقش فن آوریهای تسهیل کننده در فرآیند مدیریت دانش تاکید دارد.

ج- وجه دیگری از پاسخ بروز برخی رویکردهای تحلیلی برای تحلیل اطلاعات و داده ها و تبدیل آن به دانش ( مثلا قوانین اگر - آنگاه) توسط الگوریتمهای عمدتا ریاضی است. که به دلیل استفاده از فن آوریهای جمع آوری و ذخیره سازی داده ها ایجاب و با فن آوریهای محاسبه گر امکان پذیر شده است .

ج - شاید بتوان از منظر دیگری به این نکته اشاره کرد که اگر فن آوری اطلاعات به کمک نیامده بود و دسترسی به اطلاعات را از حالت انحصاری خارج نکرده بود ( به عبارت دیگر دسترسی به بسیاری از انواع اطلاعات دیگر مزیت رقابتی به شمار نمی آید) دانش ( منظورم توانایی تحلیل اطلاعات و انجام اقدام بر مبنای آن ) به عنوان یک مزیت رقابتی مطرح نمی شد.

ج-

ج-

ج-

( فضای خالی یعنی اینکه هنوز به دنبال جوابهای دیگری می گردم!!)

نظر شما چیست؟؟؟؟

نوشته شده در چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 و ساعت 02:05 ق.ظ توسط : نسیم تهرانی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿تمدید مهلت ارسال مقاله EuroMOT 2008
جمعه 30 فروردین 1387

مهلت ارسال مقاله برای کنفرانس EuroMOT 2008 تا روز ۶ می -۱۷ اردیبهشت- تمدید شد.

نوشته شده در جمعه 30 فروردین 1387 و ساعت 10:04 ق.ظ توسط : حمید مظلومی
ویرایش شده در - و ساعت -


¿همکاری
جمعه 23 فروردین 1387

سلام به همه دوستان،

فعالیت وبلاگ مدتی است که خیلی کم شده، امیدوارم بیشتر همکاری بشه. دو مطلب دارم:

۱. شرکت من فعالیتی صرفا تحقیقاتی (فعلا) رو در زمینه توسعه یک سیستم GBL (یادگیری مبتنی بر بازی) در زمینه مدیریت دانش شروع کرده. از دوستانی که تجربه ای دارند یا علاقه به همکاری در این زمینه دارند متشکر می شم اعلام کنند.

۲. اینوپدیا دیکشنری مدیریت دانش تولید ما بالاخره آماده شد. با اینوپدیا علاوه بر دسترسی یکجا و سریع به کلیه لغات و اصطلاحات مربوط به مدیریت دانش، به راحتی می توانید ارتباط بین مباحث، لغات و شاخه های مختلف مدیریت دانش، کتاب ها،  مقالات و سایت های مربوطه را به صورت یک مجموعه کامل داشته باشید و از این رو مدیریت دانش را به طور کامل و به تدریج فراگیرید.  اینـوپـدیــا (آلفا1) به عنوان اولین دیکشنری تخصصی مدیریت دانش در ایران، حاصل تلاش چند ماهه کارشناسان اینوتکس ایران برای تولید مجموعه ای آموزنده و انعطاف پذیر است. در نسخه آلفا 1 سعی عمده بر پی ریزی بستر مناسب برای ارائه محتواهای پشتیبان لغات، ایجاد ارتباطات اولیه موضوعی بین لغات و پوشش بخش مناسبی از بدنه دانش مرتبط با مدیریت دانش بوده است. این دیکشنری در قالب محتوای هوشمند اینوتکس ایران (ICF) ارائه شده که توسط نرم افزار دانش خوان وستا (محصول رایگان اینوتکس ایران قابل مطالعه است).

دیکشنری مدیریت دانش

نوشته شده در جمعه 23 فروردین 1387 و ساعت 08:04 ق.ظ توسط : خشایار جهانیان
ویرایش شده در جمعه 23 فروردین 1387 و ساعت 08:04 ق.ظ